AUTOS SALA


L'HIspano Suissa anant a la cotxera del carrer de La Jonquera(Autor desconegut- Col:lecció família Sala) 


Tenim Coneixement de què ja abans de 1870,  Simó Sala Palet és va instal·lar a Figueres, on va crear un negoci de carruatges i tartanes conegut com “Can Simón”, establint la primera línia regular de viatgers de Figueres a El Pertús.
Simó Sala es va casar amb una filla de “Can Toll” empresari que cobria amb galeres (vehicle que es dedicava a fer viatges entre dues poblacions fixes), la línia regular de Figueres a Barcelona.


Anunci d'Autos Sala (Antiga Casa Simón) de l'any 1926

D’altra banda el 1907 els sacerdots figuerencs Agustí Burgas Darnés i Rossend Fortunet varen fundar a Figueres una entitat anomenada “Foment Nacional de Peregrinacions”, quina principal activitat era la d’organitzar viatges a llocs de veneració i peregrinació catòlica, com Terra Santa o el Vaticà, en la qual la Casa Simón participava activament aportant cotxes i conductors. Aquesta entitat va ser pionera en aquest tipus d'activitats d’organització d’excursions que va durar fins als anys trenta. L'època en què més activitat i prestigi va tenir aquesta entitat i més recursos va generar a la Casa Simón, va ser el 1923.
Abans però,el 1914 (any en què va esclatar la 1a Guerra Mundial) Josep Sala Corcoll, (fill de l'anterior) ja s'havia fet càrrec del negoci familiar i disposaven de dos cotxes.
Paral·lelament, el mateix 2014  s'estableix un servei de correus exclusiu entre Agullana-La Jonquera-Figueres, que va ser l'antecedent perquè,  el 1923, Primitiu Genís Salellas sol·licités la concessió del servei regular de viatgers Agullana-Figueres.
Els primers anys de la postguerra, se les havien d'arreglar  com bonament podien. Els autocars que havien comprat als anys 1920 i 1930 van haver-los de reconstruir per a les línies regulars, Cal destacar el mític autocar Minerva que, el setembre del1932, va anar fins a Roma per celebrar el vint-i-cinquè aniversari de la fundació de l’esmentat Foment Nacional de Peregrinacions, on va rebre la benedicció del Cardenal Pacelli, que aleshores ja era el Papa Pius XII, ja que va ser el primer autocar no italià que havia anat a Roma.
Acabada la Guerra Civil, el 1939, Josep  Sala i família tornen a començar de nou, recuperant la seva  línea de Figueras a la Jonquera i El Pertús, però sense poder entrar en territori francès, i a la mateixa línia de la frontera els  viatgers devien efectuar el transbord als vehicles d’“Els Cars Verds del Rosselló” que combinaven fins a Perpinyà.
El 24 de setembre de 1964 canvia la seva raó social i es transforma en Autos Sala S.A. fins a la venda, el 1989, de les concessions de las línees que comportarien l’extinció de l’empresa.


BItllet del 1936 per anar a La Jonquera 

Autos Sala durant la seva llarga trajectòria va fer posible que milers de figuerenc i empordanesos poguessin gaudir del viatge i les excursions així com  de la connexió amb França amb els seus autocars.
A Figueres tenien les cotxeres situades al carrer de La Jonquera, en un edifici al costat del carrer Canigó. Posteriorment es van traslladar, amb  les oficines i taquilles al carrer General Mola, 10 i 11  (actual Pujada del Castell) en els baixos del que durant molts anys va ser l’edifici més alt de la ciutat. 

Autos aparcats al carrer General Mola (Pujada al Castell) davant de les oficines d'Autos Sala (A l'esquerra  es pot veure el Café American Bar (Autor desconegut- Col:lecció família Sala) 
Antic carnet d'horaris de la Línia Figueres-El Portús-Perpinyà

        



Un dels moderns autocars dels darrers anys de la companyia.(Autor desconegut) 

Comentaris

Entrades populars